Τα σύκα, τα σταφύλια και το γλυκό κρασί

Καθώς το καλοκαίρι κυλάει προς το μεγάλο του φινάλε, οι μέρες γίνονται όλο και πιο εντυπωσιακές. Το ίδιο κι οι νύχτες, κυρίως αν λάβει κανείς υπόψη του την έκλειψη της πανσελήνου στις 16 Αυγούστου, αλλά συνοπολογίζοντας επίσης τους ελεύθερους δρόμους και όλους εμάς τους μοναχικούς εργένηδες που επανδρώνουμε σαν προσωπικό ασφαλείας αυτήν την υπέροχα έρημη πόλη.

Τα καλύτερα δώρα του, το καλοκαίρι τα φυλάει για το τέλος. Τα σύκα και τα σταφύλια έρχονται πάντα τον Αύγουστο να γεμίσουν με γλύκα και χυμούς τις διακοπές μας, να μας κακομάθουν και να πλουτίσουν τα πιάτα μας με τον ιδιαίτερο χαρακτήρα τους.

Αυτές τις σκέψεις είχα στο νου μου όταν πριν μερικές μέρες αποφάσισα να περιποιηθώ κάποιους φίλους, μάλλον ξαφνικά. Και ανοίγοντας το ψυγείο βρήκα μέσα μόνο φρούτα καλοκαιρινά, ένα παγωμένο μοσχάτο Λήμνου Grand Cru παρακαλώ, μια λούζα Τηνιακιά και ένα μπουτάκι αρνίσιο χωρίς κόκκαλο, που πάντα το φυλάω στην κατάψυξη για ώρα ανάγκης και το αντικαθιστώ μόλις τελειώσει. Τέλεια Ματζικάκι, είπα στον εαυτό μου. Θα δουλέψεις μ’ αυτά που έχεις. Τρέχα στο βασιλόπουλο μόνο για σαλάτες, άντε και κανένα τυράκι. Και θα επεξεργαστείς το μενού σου με μια λογική αλληλουχία.

Σαλάτα με σύκα και λούζα

1 γαλλική σαλάτα

1 ματσάκι ρόκα

6 σύκα (κατά προτίμηση μαύρα, βασιλικά)

μερικές φέτες λούζας πολύ λεπτά κομμένες (μπορείτε να την αντικαταστήσετε με προσιούτο)

λίγη gorgonzola

ελαιόλαδο

γλάσσο βαλσαμικού ξυδιού

μέλι

πιπέρι μαύρο φρεσκοτριμμένο

Πλένουμε και στεγνώνουμε τα φύλλα της σαλάτας και της ρόκας, τα ανακατεύουμε και τα απλώνουμε σε μεγάλη πιατέλα. Τα ραντίζουμε με το ελαιόλαδο.

Με τις φέτες της λούζας φτιάχνουμε μικρά χωνάκια που τα στεραιώνουμε διάσπαρτα ανάμεσα στα φύλλα. Σ’ αυτό το στάδιο πιέζοντας το μπουκαλάκι του βαλσαμικού γλάσσου στολίζουμε με γραμμές γλάσσου όλη τη σαλάτα.

Καθαρίζουμε τα συκα και τα χαράζουμε στα τέσσερα χωρίς να χωρίσουμε τα κομμάτια τους. Τα ανοίγουμε λίγο με τα δάχτυλα και γεμίζουμε κάθε συκο με μια κ.γ. Gogronzola. Ανακατεύουμε το μέλι με το φρεσκοτριμμένο πιπέρι. Βάζουμε λίγο μέλι με πιπέρι σε κάθε μπουκιά σύκου με gorgonzola.

Αρνάκι με σύκα, με σταφύλια και με γλυκό κρασί.

1 αρνίσιο μπουτάκι χωρίς κόκκαλο ανοιγμένο σαν πεταλούδα

2-3 κλωναράκια δενδρολίβανο

3 σκελίδες σκόρδο

λίγο ελαιόλαδο

3 σύκα

2 κούπες ρόγες σταφυλιού καθαρισμένες από τα κουκούτσια (όχι σταφίδα ας μην είμαστε τεμπελόσκυλα)

2 κ.σ. βούτυρο αγελάδος

1 κούπα μοσχάτο κρασί γλυκό

ανθός αλατιού

Σε ένα γουδί, χτυπάμε το σκόρδο, το δενδρολίβανο, 1 πρέζα fleur de sel, και λίγο ελαιόλαδο. Απλώνουμε αυτό το μείγμα στην εσωτερική πλευρά του «μπουτάκι». Γεμίζουμε το μπουτάκι με τα σύκα κομμένα σε φέτες και το τυλίγουμε σε ρολλό. Το δένουμε καλά για να διατηρήσει το σχήμα του. Ροδίζουμε το ρολλό πολύ καλά από όλες τις πλευρές σε λίγο λάδι. Το ψήνουμε σε μέτριο προς δυνατό (προθερμασμένο) φούρνο για 20′.

Ζεσταίνουμε το βούτυρο σ’ ένα μεγάλο τηγάνι και σωτάρουμε τις ρόγες τους σταφυλιού. Προσθέτουμε 2 πρέζες fleur de sel και όταν απορροφηθούν τα πρώτα υγρά του σταφυλιού προσθέτουμε το κρασί. Αφήνουμε να πάρει μερικές βράσεις για να καραμελώσουν τα σταφύλια και να δέσει λίγο η σάλτσα. Όταν το μπουτάκι βγει από το φούρνο προσθέτουμε στη σάλτσα ό,τι ζουμάκι έχει μείνει από το ταψί και αφήνουμε να πάρει μια τελευταία βράση.

Σερβίρουμε το αρνάκι ζεστό συνοδεύοντάς το με τη σάλτσα και με ένα ωραίο ρύζι. Εγώ είχα την τύχη να έχω από το χειμώνα basmati που το είχα αρωματίσει με μαύρη τρούφα που μου έφερε ο φίλος μου ο Παναγιώτης. Το ανακάτεψα με λίγο αγριόρυζο που το είχα βράσει σε ξεχωριστή κατσαρόλα και το αρωμάτισα με λίγο (ελάχιστο) τρουφόλαδο. (Το ξέρω, το αναγνωρίζω, οτι το τρουφόλαδο σ’ αυτό το πιάτο αγγίζει τα όρια του burlesque. Αλλά αν δεν το έβαζα, εγώ δεν θα ήμουν η Μάτζικα και ο κόσμος δεν θα ήταν όπως τον ξέρουμε. Η υπερβολή, c’ est moi!)

Σορμπε μοσχάτου κρασιού

8 κ.σ. νερό

120 γρ. ζάχαρη

600 ml γλυκό μοσχάτο κρασί

χυμός ενός λεμονιού

Σε χαμηλή φωτιά, ανακατεύουμε τη ζάχαρη με το νερό μέχρι να διαλυθεί τελείως η ζάχαρη. Όταν διαλυθεί, σταματάμε το ανακάτεμα, ανεβάζουμε λίγο τη φωτιά και βράζουμε το σιρόπι για πέντε λεπτά, καθαρίζοντας τα πλαινά της κατσαρόλας με ένα πινέλο βρεγμένο με νερό. Αποσύρουμε το σιρόπι από τη φωτιά και το αφήνουμε να κρυωσει ελαφρά. Το ανακατεύουμε με το χυμό του λεμονιού και το κρασί. Βάζουμε το μείγμα σε μεταλλικό δοχείο και το αφήνουμε στην κατάψυξη να παγώσει τουλάχιστον για 12 ώρες. Λόγω της μεγάλης περιεκτικότητας του σορμπέ σε αλκοόλ, δεν μπορεί να παγώσει στην παγωτομηχανή. Καλό θα ήταν να το σερβίρετε σε παγωμένα μπωλάκια ή ποτήρια της σαμπάνιας από κείνα τα παλιακά τα πλατιά και να το βγάλετε από την κατάψυξη την τελευταία στιγμή. Αλλιώς οι καλεσμένοι σας θα το πιούν από τα ποτήρια αντί να το φάνε με το κουταλάκια, όπως ακριβώς έκαναν οι δικοί μου.

5 responses to “Τα σύκα, τα σταφύλια και το γλυκό κρασί

  1. Αυτό δεν είναι συνταγή. Είναι κάτι σαν ερωτική λογοτεχνία. Είναι και λίγο επίδειξη δύναμης, 🙂 για εμένα τουλάχιστον που μαγειρεύω ενώ είμαι άσχετος από κουζίνα. Με το που τελείωσα την απολαυστικότατη ανάγνωση, πρώτα ένοιωσα πως ήμουν κι εγώ σε κείνο το τραπέζι χορτασμένος από τα ωραία και ευτυχής. Μετά κατάλαβα πως αυτό που εγώ μαγειρεύω δεν έχει ξεπεράσει ποτέ τα όρια του ταπεινού καντινιέρη, που περισσότερο τον θαυμάζεις για την αντοχή του στο ξενύχτι παρά γι αυτό που σου δίνει να φας. Η αναφορά στα όρια του burlesque ήταν αντάξια του ονόματός σας, συνάμα και η χαριστική βολή για αυτή την κυριακάτικη αυτοκριτική του φραπέ. Πάω να φτιάξω ένα τοστάκι. Ο καθένας στη θέση του.

    Μου αρέσει!

  2. Ουάου, ουάου και πάλι ουάου!!!! Σκέφτηκα μόλις την αντίστοιχη περίπτωση, να έρθουν δηλαδή ξαφνικά σπίτι φίλοι και να πρέπει να τους περιποιηθώ με ότι έχω στο ψυγείο και ανατρίχιασα… Μάλλον για σορμπέ με κρέμα προσώπου και πικάντικη κέτσαπ τους έβλεπα…:-)
    (Τουλάχιστον όμως η κέτσαπ είναι Stokes και η κρέμα προσώπου Shu Uemura…. Κάτι είναι και αυτό….)

    Μου αρέσει!

  3. Αγαπητέ μου, hdd345f,
    επίδειξη δύναμης? Όχι. Αυτό ποτέ. Σκεφτείτε, πως έτσι θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς τα γραπτά σας, αν ήταν τόσο ατάλαντος όσο εγώ. Όχι, κι εσείς κι εγώ, κάνουμε αυτό που μπορούμε καλύτερα. Εσείς γράφετε, εγώ μαγειρεύω. Ο κόσμος έχει αυτή την υπέροχη αρμονία, γι αυτόν ακριβώς το λόγο. Θέλω να σας πω, οτι αγαπώ πολύ τους καντινιέρηδες και τα βρώμικα (sandwich, προς Θεού, που πήγε το μυαλό σας?). Κι όχι επειδή ξενυχτούν, αλλά γιατί είναι αναμφιβήτητα νόστιμα. Αν μπορείτε να φτιάξετε τόσο νόστιμα πράγματα όσο αυτά που πουλάνε ορισμένες καντίνες τη νύχτα, δεν χρειάζεται να διαβάζετε συνταγές μαγειρικής. Ξέρετε ήδη να συνδιάζετε τις γεύσεις, πολύ περισσότερο απ’ όσο μπορούν να κάνουν πολλοί από μας που ασχολούνται με την κουζίνα. Είμαι σίγουρη, οτι το wagon restaurant σας θα κάνει τα καλύτερα τοστάκια. Αλλά σκέφτομαι να σας δώσω κι εγώ μερικές ιδέες. Σύντομα. Όσο για το burlesque, τι να πω? Όλοι έχουμε τις αδυναμίες μας. Εγώ αγαπώ πολύ την Ditta.

    fevis μου καλή, να σου διαλύσω λίγο το μύθο : Οι φίλοι μου δεν ήρθαν τόσο ξαφνικά. Απλώς αυτό ήταν ένα τραπέζι που είχε στη διάθεσή του για να συναρμολογηθεί, μόλις και μετά βίας 5 ώρες μαζί με τα ψώνια. Το κλειδί ήταν στο τι υπήρχε στο ψυγείο. Λόγω λόξας και απίστευτα μεγάλης ανάγκης για indulging στην καλοπέραση, το ψυγείο και τα ντουλάπια μου έχουν πράγματα που μπορεί να ήταν άχρηστα σε μια κατάσταση πολιορκίας, αλλά κάνουν τη ζωή να φαίνεται παραμυθένια. Και πάντως, ένα μοσχάτο κρασί, μια μαστίχα Σκίνος κι ένα αφρώδες κρασί, υπάρχουν πάντα. Το ίδιο και ένα δυο καλά κομμάτια κρέας στην κατάψυξη. Είναι απλώς θέμα εμπειρίας, το να τα συνδιάσεις.
    Τώρα, εσύ, βάλε την shu uemura στα τριανταφυλλένια σου μαγουλάκια και για το κέτσαπ μη σε ανησυχεί, θα βρούμε μια χρήση. Εξ’άλλου ξεχειλίζεις τόσο από joie de vivre, που ακόμα και τίποτε να μην σερβίρεις, οι καλεσμένοι της τελευταίας στιγμής, θα φύγουν χαλαροί και χαρούμενοι από το σπίτι σου. Φιλιά και καλή αντάμωση.

    Μου αρέσει!

  4. Αλεπουδάκι, είναι πανεύκολα, μην τα φοβάσαι. Μόνο να θυμάσαι οτι το σορμπέ θέλει μια μέρα τουλάχιστον στην κατάψυξη, να σφίξει. Άντε break a leg! Και θυμίσουν μετά να μας πεις πως έγιναν.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

