Sorbet λεμόνι


Lemons
Originally uploaded by Steve Stone

Η λατρεία μου για το λεμόνι είναι δεδηλωμένη εδώ και χρόνια. Όπου κι αν το βρίσκω, σε αρωματικά κουλουράκια ή κέηκ, σε τάρτες λεμονιού, σε κρέμες, σε παγωτά, σορμπέ, ή γρανίτες, το λεμόνι με συναρπάζει. Ομοίως και σε αυγολέμονα, μαρινάτες, σάλτσες. Και βέβαια δεν σταματάει εκεί. Λατρεύω τα αρώματα, τα αφρόλουτρα και τα γαλακτώματα σώματος που έχουν αρώματα εσπεριδοειδών και κυρίως λεμονιού και γκρέηπφρουτ.

Το βρίσκω και κατανοητό δεδομένης της καταγωγής μου. Από παιδάκι ξυπνούσα μέσα στις λεμονιές τα καλοκαίρια και στο πρώτο φως του ήλιου, έβλεπα τα λεμόνια να γυαλίζουν φωτίζοντας τη μέρα με το πιο φωτεινό από τα χρώματα της ίριδας. Έπαιζα κι ένα παιχνίδι με τον εαυτό μου. Κάθε λέξη την χρωμάτιζα κρυφά μ’ ένα χρώμα. Και μες στο νου μου, γράφεται ακόμα με το ίδιο χρώμα που διάλεξα γι αυτήν όταν ήμουν μικρή. Παρόλο που το αγαπημένο μου χρώμα ήταν και παραμένει το κόκκινο, εντούτοις την Κυριακή, που ήταν η αγαπημένη μου μέρα, την έγραφα πάντα με κίτρινο λεμονί. Πάντα, ακόμα και σήμερα η Κυριακή είναι για μένα η μέρα του φωτός και του ήλιου. Η μέρα που όλα είναι υπέροχα, ακόμα κι η θλίψη, όταν υπάρχει. Και το φως αυτό μόνο με το χρώμα του λεμονιού μπορούσα να το γράψω.

Όταν η μητέρα και η γιαγιά μου έφτιαχναν γλυκά κι έξυναν το ξύσμα του λεμονιού, εγώ ταξίδευα με το μυαλό στο Λεμονοδάσος. Ήταν σαν να βρισκόμουν στο μπαλκόνι του σπιτιού μου, να βλέπω το Λεμονοδάσος και στο βάθος τη θάλασσα να γυαλίζει και τον Αγ. Γιώργη να διαγράφεται αχνά στον ορίζοντα.

Απ’ όλες τις λεμονένιες γεύσεις, η πιο αγαπημένη μου είναι το σορμπέ λεμονιού. Υγρό, δροσερό, αφράτο και μαστιχωτό και μ’ αυτό το ηλιόλουστο ημιδιάφανο χρώμα, το σορμπέ λεμόνι είναι για τους γευστικούς μου κάλυκες μια έκρηξη αρωμάτων, ένα πυροτέχνημα αιθερίων ελαίων, ίσως η πιο φίνα και αρωματική εκδοχή ενός αισθησιακού καλοκαιρινού φιλιού.

Σορμπέ λεμονιού με μελισσόχορτο.

450 ml νερό
200 γρ. ζάχαρη
4 λεμόνια βιολογικά
μια χούφτα φύλλα μελισσόχορτου πλυμμένα και στεγνωμένα

Εχει μεγάλη σημασία στις συνταγές που ζητάνε το ξύσμα των λεμονιών να χρησιμοποιείτε βιολογικά λεμόνια. Σας διαβεβαιώ με την ιδιότητα του λεμονοπαραγωγού οτι το αφύσικα ομοιόμορφο και αψεγάδιαστο κίτρινο χρώμα που βλέπετε στα λεμόνια του εμπορίου, είναι αδύνατον να επιτευχθεί χωρίς ένα ψέκασμα των λεμονιών με μυκητοκτόνο κερί. Το κερί δεν φεύγει με το πλύσιμο και καταλήγει σε ό,τι φτιάχνετε καθώς το βγάζετε μαζί με το ξύσμα. Ειδικά αυτή την εποχή, που τα λεμόνια είναι δίφορα, όταν πηγαίνετε στη λαική να διαλέγετε τους πάγκους εκείνους που τα λεμόνια τους είναι μικρά πρασινοκίτρινα και ανομοιογενή, έως κακομούτσουνα. Αυτά είναι τα υγιή δίφορα λεμόνια. Τα άλλα, που εισάγονται από τα 4 σημεία του ορίζοντα, κάνουν μόνο για φωτογραφίες με υπονοούμενα και νεκρές φύσεις.

Αφαιρείτε το ξύσμα από τα λεμόνια πολύ προσεκτικά, ωστε να μην πάρετε καθόλου από το λευκό τμήμα της σάρκας και το ψιλοκόβετε.
Σε μικρή κατσαρόλα βάζετε να βράσει σε χαμηλή φωτιά το νερό τη ζάχαρη και το ξύσμα, ανακατεύοντας διαρκώς μέχρι να λιώσει η ζάχαρη. Αφήνετε το σιρόπι να σιγοβράσει για 5 λεπτά.

Κατεβάζετε από την φωτιά και προσθέτετε στο σιρόπι τα φύλλα του μελισσόχορτου. Αφήνετε το σιρόπι να απορροφήσει τα αρώματα όλη τη νύχτα ή το ελάχιστο για 6-8 ώρες. ύστερα το σουρώνετε σε σινουά ή τουλπάνι.

Παίρνετε το χυμό από τα 4 λεμόνια και τον ανακατεύετε με το σιρόπι. Βάζετε το μείγμα να παγώσει σε παγωτομηχανή, η σε μεταλλικό δοχείο στην κατάψυξη και το χτυπάτε στο μίξερ κάθε μισή ώρα ώσπου να παγώσει καλά. Όταν είναι έτοιμο το φυλάτε στην κατάψυξη σε μεταλλικό δοχείο με καπάκι.

Παραλλαγή με αλκοόλ :

Μπορείτε να προσθέσετε 6 κ.σ. βότκα στο μείγμα πριν το βάλετε στην παγωτομηχανή, ή καλύτερα αφού έχει αρχίσει να πήζει κάπως το σορμπέ.  Το αποτέλεσμα θα σας θυμίσει frosted limoncello. Σ’ αυτή την περίπτωση, φροντίστε να καταναλωθεί το παγωτό μέσα σε 2-3 μέρες.

Κίτρινα, αρωματικά φιλιά σε όλους.

22 responses to “Sorbet λεμόνι

  1. Να υποθέσω πως έχεις δοκιμάσει την κρέμα σώματος lemon tart της Laura Mercier…. Αν πάλι όχι, σπεύσε, θα ξετρελαθείς!!!! Φιλιά λεμονάτα….:-)

    Μου αρέσει!

  2. Ασπα, σας έχω επιθυμήσει πολύ. Μου λείπετε. Όλο το Σαββατοκύριακο σας είχα στο μυαλό μου, κι έλεγα πως θα γίνει ν’ ανέβω ένα τριήμερο να σας δω. Φιλιά σου στέλνω, πολλά.

    fevis, όχι και τη θέλω κολασμένα. Που θα την βρω στην Αθήνα? Να την παραγγείλω από το Internet? Φιλιά κι από δω.

    Μου αρέσει!

  3. Πάρα πολύ ωραία συνταγή και εξαιρετικά σημαντική η επισήμανση για το κερί. Προσοχή τα αλκοόλια στα σερμπέτια γιατί αν πετύχει η ρετσέτα, μπορεί να ξυπνήσει κανείς ένα πρωϊνό του Γιούλη με τον κολλητό του φίλο αγκαλιά. 😀

    Μου αρέσει!

  4. Παράθεμα: Αθήναιου Βορβορυγμοί » Blog Archive » Summertime recipe: σορμπέ με ροδοπέταλα

  5. Θα αποζημιωθείτε (δεν είπαμε να κόψουμε τον πληθυντικό, ή λάθος θυμάμαι?). Είναι πολύ εύκολη συνταγή και πολύ φίνα.

    Καλημέρα!

    Μου αρέσει!

  6. Και σκεφτόμουν τις προάλλες, «ένα σορμπεδάκι, που να βρω μια αξιόπιστη συνταγή για σορμπεδάκι λεμονιού….» Merci Magica

    Μου αρέσει!

  7. Ωραία συνταγή και εύκολη, νομίζω θα το τολμήσω, αν και δεν μαγειρεύω πια σχεδόν καθόλου. Επίσης, αν βαρεθείς να το τρως, μπορείς να το αναμείξεις με φυσικό ανθρακούχο νερό σε μεγάλο ποτήρι και να το πιεις. Το κάνω με γρανίτες του εμπορίου, αλλά το σπιτικό φαντάζομαι θα είναι χίλιες φορές καλύτερο.

    Καλό καλοκαίρι

    Μου αρέσει!

  8. Παράθεμα: Ψαράκια τηγανίζω μες στο μαγειριό « Magica de Spell is cooking

  9. τα λεμονακια της αργολιδας…..αχ,τοτε που περναγα,πασχα ηταν θαρρω,μοσχομυριζε ο αργιτικος καμπος…..
    τωρα πια το λεμοντσελο ειναι ο μονος λογος που θα με πουν αλκοολικη….(ρωτηστε με που θα βρειτε το καλυτερο)
    σορμπε λεμονιου λοιπον….pame kouzina

    Μου αρέσει!

  10. andrea, εγώ θα είμαι ο τελευταίος άνθρωπος που θα σε πω αλκοολική. Μέχρι αλκοολικό ίσως! 😉

    Δια λόγους τάξεως κι πειδή εκτός Blog έχει επι του συγκεκριμένου θέματος ανοιχθεί ολόκληρο debate, Θα ήθελα να συμφωνήσουμε επί της αρχής, οτι το Λεμονοδάσος, ως επίσης και ο Πόρος, δεν είναι στην Αργολίδα. Μη ρωτάς γιατί, μόνο γέλα. Καλωσόρισες.

    Μου αρέσει!

  11. Ωραία συνταγή! Και πάνω που σκεφτόμουν τι μου χρησιμεύει το μελισσόχορτο το παρτέρι. Δυό χρόνους τώρα δεν έχω βρει τι να το κάνω. Για να αρωματίζω τις λεμονάδες έχω την λουίζα άλλωστε.
    Μια παρατήρηση μόνο. Ο χυμός από 4 λέμόνια πόσο περίπου να πρέπει να βγεί;

    Ευχαριστώ.

    Μου αρέσει!

  12. Γεια σου Φραγκίσκε,
    Χαίρομαι που σου φάνηκε ενδιαφέρουσα η συνταγή. Ελπίζω να σου αρέσει και όταν τη δοκιμάσεις.
    Δεν ορίζω ακριβή ποσότητα χυμού γιατί δεν παίζει ιδιαίτερα μεγάλο ρόλο στο άρωμα της συνταγής. Επηρρεάζει μόνο τη γεύση προς το ξινό αλλά όλο το άρωμα προσφέρεται από το ξύσμα. Οπότε, προτείνω να βάλει κανείς τόσο χυμό όσο αντέχει να είναι ξινό το sorbet. Τέσσερα μεγάλα ζουμερά λεμόνια, εκφράζουν για μένα την ισορροπία. Κάποιος άλλος όμως μπορεί να έβαζε 4 μικρά και όχι τόσο ζουμερά γιατί μπορεί να μην αντέχει την πολύ λεμονένια γεύση. Κάποιος άλλος ίσως έβαζε και πέντε λεμονιών χυμό, αν το θέλει υπερβολικά ξινό. Επίσης, λάβε υπόψη σου, οτι όλα τα λεμόνια δεν έχουν την ίδια οξύτητα εξαρτάται και από την ποικιλία και από το έδαφος στο οποίο καλλιεργούνται.

    Θα σου πρότεινα να πειραματιστείς 1-2 φορές και να δεις αν σ’ αρέσει. Θα μ’ ενδιέφερε να μου πεις τη γνώμη σου.

    Σ’ ευχαριστώ για τη συμμετοχή.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

